BOSCH CMC
Creative Marketing Communications

Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:

26/6/'01 - Nieuwe domeinnamen -

In Nederland zijn op dit moment meer dan zeshonderdduizend punt-com, -org en –net domeinen bij het NIC geregistreerd. Wereldwijd zijn er meer dan vijfentwintig miljoen adressen vastgelegd. En er dreigt een krapte te ontstaan. Het ICANN (the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), het instituut dat onder meer gaat over welke achtervoegsels toegestaan zijn, heeft nu aangekondigd dat er dit najaar nieuwe registratiemogelijkheden bij komen. Zo kan men vanaf september onder meer een punt-info domein registreren. En in oktober komt daar de punt-bizz mogelijkheid bij.

In februari werd al een begin gemaakt met het uitbreiden van de mogelijkheden. Sindsdien kan men domeinnamen registreren in méér dan 70 talen. Voor die tijd mochten domeinnamen enkel Romeinse letters en cijfers bevatten. Het Verre Oosten maakte daar begin dit jaar volop gebruik van. In de eerste maanden werden meer dan zevenhonderdduizend nieuwe namen in het Chinees, Koreaans en in het Japans vastgelegd.
Er zijn een aantal ontwikkelingen te zien. Men legde eerst en vooral afkortingen vast; onder het motto ‘kort is makkelijk te onthouden, en minder typen’. De mogelijkheden raakten snel uitgeput. DSM bijvoorbeeld viste zo ooit achter het net (ging aanvankelijk via www.dsm-group.com naar buiten), maar heeft inmiddels het www.dsm.com en onder meer de punt-nl variant stevig in eigen handen. Daarna werden de algemene en beschrijvende namen geclaimd, zoals www.kantoorarikelen.nl (ooit vastgelegd door het Hoensbroekse ITC) of www.verhuur.com van Boels. Vervolgens, ging men de e- en i-varianten indexeren. Zoals E-Bay, en toevoegingen met cyber of web. Toen werden samentrekkingen populair en fonetische combinaties met cijfers zoals als 4 (for), 12 (want to) of letters zoals U (you). Toevoegingen als punt-nu, punt-to, punt-it en punt-tv worden eveneens veel gebruikt. Dat zijn eigenlijk afkortingen die voor landen stonden, maar die door deze creatieve vondsten een algemenere betekenis kregen. Kijk voor een overzicht van de gangbare landafkortingen op domeinnamen.boogolinks.nl.

Ziet u nu weer nieuwe mogelijkheden? Wees er dan op tijd bij, want ook de op het internet zo vermaledijde domeinkapers (cybersquatters) liggen nog steeds op de loer. Om er een slaatje uit te slaan, wel te verstaan. Maar zij krijgen het steeds moeilijker. Het WIPO (de World Intellectual Property Organization, verbonden aan de Verenigde Naties) heeft al duizenden zaken aangespannen, en in meer dan tachtig procent ook gewonnen. Een dezer publiceren zij een nieuw praktisch juridisch plan om het werk van domeinkapers internet-wide onmogelijk te maken.
In heel wat gevallen moet de rechter actief bijspringen; ook in ons land. KNP bijvoorbeeld, heeft al jaren het domein www.detelefoongids.nl. Vorige week besloot de rechter in een zaak aangespannen door KPN tegen het mediabedrijf Denda Directory Services, dat de domeinnaam www.telefoongids.nl niet naar KPN hoeft te gaan. KPN eiste die domeinnaam op, omdat de naam geassocieerd zou worden met de dikke papieren uitgave. Toch besloot de rechter dat ‘telefoongids’ een algemeen gebruikt Nederlands begrip is. En dus trok KPN aan het kortste strootje. Geinteresseerd in dit soort juridische e-zaken? Over het claimen van domeinnamen informeert www.domeinnaamjurist.nl. Jurastudent Marc Wouters biedt op zijn site www.webrecht.nl heel wat informatie. Het is vaak een zaak van specialisten; de jurisprudentie staat in de kinderschoenen. Jonge advocaten, die de details van de e-business snappen, springen in dat markgebied. In onze provincie is zo Rob Küffen uit Kerkrade als een van de weinigen op dat specifieke ICT-werkgebied actief (www.i-procura.com).

Maar hoe dan ook, het claimen van een goeie en welluidende domeinnaam is en blijft bijzonder belangrijk. Zodat de potentiële bezoekers makkelijker een site kunnen vinden. Niet alleen een productomschrijving kan van belang zijn, maar ook associaties of kreten rondom het merk. Creativiteit is, en blijft dus meer dan ooit geboden.

Marc Bosch
 

N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>